Pomeló mint alany?

 Pomeló mint alany?


Aki szeretne saját nevelésű citrus alanyt előnevelni, az biztos elgondolkodott már rajta, hogy mi is a tökéletes alany. Mindenki más és más alanyra esküszik. Az én kedvenc alanyom a pomeló. Sajnos olyan, hogy tökéletes alany nincs, de mindegyiknek meg van a maga előnye és hátránya.
Pomeló magot lehet gyümölcsből szedni, bár elég ritkán találni, és lehet rendelni is. A lényeg, hogy a mag teljesen pomeló tulajdonságokkal bírjon. Mivel bármi beporozhatja a virágot, így nem garantált a gyümölcsből kiszedett mag elvárt tulajdonsága. De ez nem jelenti azt, hogy már nem is fog jól nőni.
A pomelóról elmondható, hogy nagyon gyorsan nő, a gyökere nagyon jól bírja a vízben állást, és sokkal trópusibb eredetű mint a többi citrus, ezért a hideget kevésbé bírja. Úgy tapasztaltam, hogy a csapvizet elég jól tűri. Nagy levél felülete van, ezért egy nagy növénynek hamar kiszárad a földje nyáron.
Ezek a tulajdonságok a gyakorlatban nagyon kedvezőek. Sok alanyt nagyon könnyen ki lehet locsolni, egy pomeló alanyt szinte lehetetlen kilocsolni, persze a vízben állást egy citrusnál se tanácsolom, viszont nyáron a több napos esőzések nem tesznek kárt a növény gyökerében.
Ha gyorsan megnő, hamar lehet oltani. Oltásnál sokkal több hegszövetet termel, az eredés sikere is nagyobb. A rá oltott nemes jobban nő, a termés kicsit nagyobb is lehet. Ami hátrány, hogy az erős növekedése miatt kevesebb virág és termés lesz, de attól még ugyan úgy teremni fog. A gyors növekedés miatt szükséges a rendszeres vissza vágás.
Telelésnél az 5-10 fokot simán bírja, visszafogott öntözés kell ennek is. Nem ajánlatos próbálkozni, hogy mennyire bírja a mínuszokat.
Az én véleményem az, hogy összességében egész jó alany, kezdőknek kifejezetten ajánlom, jól bírja a túllocsolást. Mivel trópusi, a meleg szobát is jobban bírja.

Gyakorlatban, ahogy én csinálom:
Mindig télen kapom a magokat, és mivel 2-3 hét után a magok már egyre rosszabbul csíráznak, ezért én elvetem a magokat télen. A magokat úgy kell ültetni ahogy a többi citrus magot, semmi különleges nincs benne. Földnek (barna)tőzeget szoktam használni. Ebben szinte semmi tápanyag nincs. Egy cserépbe kerülhet több mag is. A magok kicsíráznak, megvannak a magoncok. Ekkor a tápoldatos vízzel lepermetezem őket, és be is locsolok. Sokat nem dob rajtuk mivel télen kevés a fény, vagy esetleg nincs is olyan meleg. Körülbelül a szikleveleken kívül hoznak 1-2 levelet, és így elvannak tavaszig.
Tavasszal, ahogy egyre több a fény, elkezdenek megindulni a magoncok. Ha látjuk, akkor a tápot is elkezdhetjük adni nekik. Természetesen az előírt adag szerint. Érdemes napos ablakba rakni őket, a külön ültetés nem szükséges még. Ha már kint az időjárás jó, akkor kirakhatjuk őket.
Először félárnyékba kerüljenek, mert ha hirtelen napra kerülnek akkor megégnek. 1-2 hét múlva már rakhatjuk a tűző napra is őket. Ha elérték a 15-20cm-es magasságot, akkor átültethetjük őket. Az új cserép legalább 20cm átmérőjű legyen. Nem baj ha a növényhez képest túlságosan nagynak tűnik, gyorsan meg fog nőni. Földnek ismételten tőzeget használok. És ültetéstől számítva már 1 hét után megkezdem a tápozást, mivel a közegben szinte semmi tápanyag nincs. Ha idáig eljutottunk akkor már csak néhány fontos dologra kell odafigyelni; tűző napon legyen, rendszeresen locsolni kell, rendszeres tápozás kell. Elején még lassabbak, de a nyár vége felé már elég erőteljesen nőnek, és őszre már majdnem a 90cm magas karóig nőnek és a törzsük ceruza vastag. A következő év tavaszán akár már olthatóak. Ami probléma lehet, az a takácsatkák elszaporodása, bár érdekes, hogy néhány kisebb levélen megbújtak de nem tudtak lényegesen elszaporodni.
Tavalyi eredmény:
2012.05.19 - Már ekkora volt a téli pomeló vetés

2012.08.18
 

2012.09.08 - Legutolsó kép, a friss hajtások még kifejlődtek

Írta: Petróczki Márton

8 megjegyzés:

  1. Üdv! Érdekelne, hogy honnan rendel pomelo magvakat,illetve próbált-e belőlük termőre hagyni, oltatlanul, mármint hogy tényleg pomelók-e és teremnek-e?

    Köszönettel:
    Dániel

    VálaszTörlés
  2. Üdv,engem az oltó anyag érdekel honnan lehet beszerezni,köszönöm.

    VálaszTörlés
  3. Én 2017 tavasszal vettem 5 db gyönyörű érett pomelot. Mérges voltam, mert mindegyikben 1 félmarék zsengeborsó nagyságú magok voltak. Összegyűlt az 5 darabból egy nagy teáscsészényi. Mit csináljak velük, gondoltam? A kismenyem mondta, ki ne dobjam, adjam neki a felét, a másik felét én ültessem el. megfogadtam a tanácsát, és most már van 22 db. 30cm-es fácskám. Jövöre felét beoltom, a másik felét meghagyom oltatlanul, mert kiváncsi vagyok termőre fordul e majd.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Na,most 19 írunk és milyenek a pomeló csemeték,és mivel vagy ki oltotta?? haaa megvannak még :)

      Törlés
  4. Üdv;még kezdő vagyok ,vettem egy máyer citromfát,amit egy pomeló alanyba oltottak,van rajta citrom,de van egy ág ami a pamelo ága,a levele alapján biztos hogy pomeló.ezzel az ággal mit csináljak

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Wooow én mama az üzletben latam egy nagy pomelót megvetem És képzeljétek volt Bene 60 kis mag és holnap el is ültem

      Törlés