Poncirus magonc

A télálló citrom, azaz Poncirus trifoliata egy lassabb növekedésű növény. Az elején lassú, 3-4 éves korára azonban begyorsul a növekedése. Kiültetve még gyorsabban tud nőni.
Gyakran tapasztalhatjuk, hogy elvetjük a magját, kifejlődik a 8-10cm magas növény és egész évben alig nő valamit. Másnál is láthatjuk ezt.
Ezen is lehet változtatni. Mégpedig úgy, hogy a növénynek minden igényét kielégítjük.
Bemutatom az 1 éves télálló citrom magoncokat:



A legmagasabb növény 45cm,+15cm a gyökér. Egy év alatt nem is rossz teljesítmény.
De mégis hogyan neveljük, hogy ilyen szép nagy legyen?
1. Fény: A Poncirus szereti a sok fényt, ezért a tűző nap az ideális. Ha télen akarjuk előnevelni szobában, akkor növénylámpa szükséges.
2. Hőmérséklet: Az adott éghajlati klíma alapján változott. Nincs plusz igény. 
3. Tápanyag: A lassú növekedését magasabb nitrogénnel tudjuk fokozni. Fenntartó trágyának komplex műtrágyát használtam, lejjebb részletezem a tartalmát. 
4. Víz: Sajnos csapvizet használtam, néha szükség volt savanyító öntözésre. Esővizet használjunk.
5. Cserép: A cserép mérete egy nagyon fontos dolog. Véleményem szerint a cserépnek legalább 15cm magasnak kell lennie. Fölösleges a kis cserépben sanyargatni. A tökéletes elképzelés, hogy a cserép hosszú és keskeny. A boltban kapható cserepeknél ha magas akkor már széles is, ez annyiban rossz egy kis növénynél, hogy túl sok a föld. Ezért egy nagyobb cserépbe többet is ültethetünk, de ne túl sokat. A növénynek nagy karó gyökere van, és kevésbé széles hajszál gyökerei.
6. Egyéb: Permetezés szükséges lehet takácsatkák és pajzstetvek esetén.

Ahogy én csináltam:
Szükség van egy hosszú négyszögletes cserépre, ami legalább 15cm magas. 
Földnek tőzeget használtam. Én a téli előnevelést alkalmaztam, amit már régebben leírtam itt. A magok elvetése akkor történik, amikor a termések beérnek, ez körülbelül októberben van. A magokat frissen vessük el, mert csak akkor csíráznak megfelelően. A tőzeget bekeverjük vízzel és megtöltjük a cserepet. A földet simítsuk el egyenletesen. Erre kerülnek rá a magok, figyeljünk, hogy ne legyen túl sűrű. A magok között kb. 1 cm távolság legyen. A magokra rákerül 1-2 cm finom morzsalékos föld, ami nálam tőzeg volt. Az öntözést vízpermetezővel végeztem. Nem szabad hagyni, hogy kiszáradjon a föld, de nem is jó ha állandóan tocsog. A csírázás 2-3 hét után indul meg, ha friss magot használtunk akkor 90-95%-os a csírázás. A fiatal növényeket növény lámpa alá raktam, így vészelték át a telet. A tél alatt nem nőttek sokat, talán 2-3 levelet, de a legfontosabb, hogy nem gyengültek le a fényhiánytól. Tápoldatozás havonta egyszer volt. Tavasszal, ahogy elkezdett sütni a nap, a cserép egy napos ablakpárkányra került. Amikor a hőmérséklet este nem ment +2-3 fok alá akkor kikerültek az erkélyre. Először egy árnyékosabb helyre raktam a cserepet, majd néhány hét múlva kikerültek a tűző napra. Nyár elején a tápoldatozást sűrűbben adtam egészen őszig. A meleg miatt 1-2 naponta locsoltam. 
Amire figyeljünk, hogy ne legyen túl sűrű a vetés, de kevés se legyen. Ha sok növény van egy adott földben akkor hamarabb kiszárad, a több gyökér miatt kevésbé tud összetömörödni. Összességében sokkal levegősebb a föld, mint ha csak néhány szál lenne ugyan abban a földben. 
Ez a módszer kitart 1-1,5 évig, utána tovább kell tűzdelni. Akár ültethetjük a végleges helyre, vagy egyesével egy nagyobb cserépbe. Érdemes akkora cserépbe rakni, hogy az se legyen rövidebb mint 15 cm, mert akkor vissza kell vágni a gyökerét, hogy beleférjen, ez pedig egy nagyon rossz lépés lenne. 
A technológia hátránya: 
Ha túl sűrű, akkor nem egyformán nőnek, valamelyik nagyobb és valamelyik kisebb marad. A szórás 10-45 cm lesz, ami nem jó ha azt szeretnénk, hogy mindegyik nagy legyen. 
Ha túl kevés a cserépben a növény, akkor nehezebben szárad ki a föld, nehezebben melegszik fől. Az igaz, hogy a gyökérzetnek lesz helye, azonban ebben az esetben (szerintem) nem lesz olyan növekedés, mint amit elvárnánk.
A tápanyag utánpótlás egy Ferticare  nevezetű műtrágya volt, amiben az N:P:K aránya 24-8-16.
Tartalmaz:

Arra figyeljünk, hogy a műtrágyát ne adagoljuk túl. És egy fontos dolog, hogy a nitrogénben a karbamid nagy részben található. A karbamid lassan bomlik le, folyamatosan biztosítja a nitrogént, ezért nem szabad túladagolni, néha hagyjunk plusz 1 hetet a tápozás előtt. A citrusoknál van olyan, hogy karbamid mérgezés, ezt érdemes elkerülni.

Írta: Petróczki Márton


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése