Hanbury botanical gardens

Áprilisban sikerült kijutnom 2 hétre egy botanikuskertbe ami Olaszországban található. Egészen fent van északon, de az északi oldalon hegyek védik, dél felől pedig a tenger melegíti, ezért ezen a területen a klíma kedvező a meleg-igényes növények számára. Megtalálható az összes mediterrán növény, köztük a citrusok is. A botanikus kerten belül 3 nagy helyen vannak citrusok, és még néhány helyen elszórva. Sok a keserűnarancs, sok citrusnak nincs pontos neve. Sajnos kártevőkből és kórokozókból is volt bőven, ennek ellenére a fák szépek voltak. A termés érés végére értünk oda, így tudtunk enni sok gyümölcsöt. A 2. hét végére szinte az összes citrus virágba borult. Ha valaki erre jár mindenképpen nézzen el ide.
Sok ágat hoztam oltani és dugványozni, sokat elosztogattam, néhányat megtartottam.
Találtam olyan pomelót, ami laposabb, sárga és vékony héjú, a gyümölcshús finom ízletes jellegzetes pomeló ízű, azonban mag is volt benne. A gyümölcsök mérete eltérő, egy nagyobb grapefruit mérettől a bolti pomelóhoz képest 2-3x nagyobb méretű is volt. Olyan pomelót is találtam, aminek a fehér része(albedo) kitöltötte az egész gyümölcsöt, középen csak egy golflabdányi gyümölcshús ami teljesen száraz és tele van magokkal, ebből a fajtából nem hoztam ágakat.
Keserűnarancsokból(C. aurantium) sok az alapfaj, de volt myrtifolia, salicifolia, corniculata. Cédrátokból van 2-3 féle, de a növekedésük nem túl jó, nem érezték jól magukat. Az édesnarancsokból(C. sinensis) sok az ismeretlen, de volt köztük néhány érdekes olasz elnevezésű. Több kaffir lime(C. hystrix), több pomeló(C. maxima) és 3-4 grapefruit(C. paradisi) fa volt. A grapefruit fajtáját nem írták, szerintem 'Marsh' lehetett. Egy ichandarin(C. junos), egy limequat(C. aurantifolia x F. margarita) és egy kumquat(F. margarita). Lumiákból(C. lumia) is megvolt mind a 2 változat, a 'Pyriformis' és a 'Pomum Adami'. Citromokból(C. limon) több féle, sok ismeretlen, az egyik biztos változat a 'Canaliculata'.

Készítettem egy videót a facebook csoportnak, a csoport neve Citrusok Magyarországon, mindenkit szívesen várunk.


Képek:



















Írta és a képeket készítette: Petróczki Márton







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése