Citrus oltás télen (kísérlet)

    Egy új módszert próbáltam ki, mert szeretek kísérletezni. Lehet, hogy egyik se fog sikerülni, vagy nem lesz az eredmény megfelelő, de mindig érdemes próbálkozni.
Rendelkezésemre áll több száz télálló citrom magonc, viszont a száruk vékony, csak a nagyobbaknak van hurkapálcika vastagságú törzse. Az ennél vékonyabb szárú magoncokat nem lehet átoltani, talán csak mikro-oltással, de ahhoz még nem értek. Egy hosszú cserépben vannak és egész télen a hidegben voltak.
A szobámban van 54 literes akvárium világítással és tetővel. Jelenleg a citrus magoncokat nevelem benne. Az akváriumban folyamatos a meleg, fény és a magas pára. A citrusok a lépcsőházban telelnek, északi ablak előtt, 5 fokos helyen.
   A módszer az, hogy a fiatal télálló citrom magoncokat átoltom. Először a magoncokat kiszedem a földből, lemosom a gyökerüket. Ez azért nem túl jó, mert a gyökerüket teljesen megpiszkálom, ez stressz a növény számára és a növekedést is vissza veti. Ezért kell a citrusokat a régi földlabdával együtt átültetni, és nem szabad teljesen csupasz gyökérig leszedni a földet. Azonban nálam arra nem volt lehetőség, hogy a gyökerét ne keljen megpiszkálni. Ha lehet, inkább külön egyesével elültetett magoncokat oltsunk, és ne piszkáljuk meg a gyökerét.
A magonc törzse a gyökérnyaktól kb. 4-5cm-re volt megfelelően vastag, így ott levágtam a szárát. Az oltás hasítékoltás volt, nem a legjobb, mert feszül és nem mindig illeszkedik pontosan, de ilyen kicsi méreteknél nem egyszerű másféle oltást készíteni. Az oltóágból vékonyabbat kerestem. A magonc szárát bevágtam középen, a nemes ág végét V alakban levágtam és beletoltam. 2-3 szemnél többet nem kell hagyni. A szélére igazítottam, hogy a cambium jól illeszkedjen. Egy kis csíkot vágtam a parafilmből, végig tekertem az oltásnál 3-4-szer és egyszer a nemes ágon. Így a rögzítés és kiszáradás megakadályozása is meg van oldva.
Amíg a magonccal nem dolgozunk a gyökere álljon vízben és ha sokáig van levegőn ne hagyjuk túlságosan megszáradni, vizezzük be újra.
Összesen 3 magoncot oltottam át, egy cserépbe kerültek. Földnek kókuszrostot használtam. Beraktam az akváriumba.

Képekben:

Nemes ág(Citrange 'Willits')

Télálló citrom magoncok(Poncirus trifoliata)

Vissza vágva a magonc

Hasíték oltás

Parafilm

Átoltott magonc végig tekerve parafilmmel

3 oltott magonc

Teljesen elkészülve, a végleges helyen(2014.02.06)


Véleményem:
Több ok miatt is sikertelen lehet. A télálló citrom magoncok a hidegből lettek behozva, ezért az élet tevékenységük alacsony, kell idő mire 'beindulnak'. A hegszövet termelés miatt fontos, hogy az alany milyen állapotban van. A nemes ágat ugyan csak a hideg lépcsőházban telelő citrusról vágtam. A nemes ágban nincs akkora erő, mint ha nyáron vágnám, és lehet nem is bírja ki a 3 hetet. A gyökér macerálás biztos rontja az eredés sikerét. Abban tudok bízni, hogy a pihenő magoncban van elég erő, és elég erősek lesznek, hogy az oltás össze forrjon és a nemesen tudjon akkorát 'lökni', hogy legalább 2-3 levelet hajtson. A meleg és a folyamatos fény nagyban segíti az eredést. 

Frissítés című résszel fogom folytatni, ahol az eredmény látható lesz.



Írta: Petróczki Márton



   

2 megjegyzés:

  1. Szia.

    Most ismerkedem a citrusokkal. Minden elismerésem a munkásságodért.a blogod nagyon érdekes. Fogom még olvasni

    VálaszTörlés