Fűzlevelű télálló citrom

Egy növény fajon belül több változat is kialakulhat. Sokan csak az alapfajt ismerik a télálló citromból, azonban ebből is több változat létezik. Az egyik leghíresebb változata a 'Flying Dragon'. Jellegzetessége, hogy a szára csavaradóan nő, a tövise rendszerint görbe. Teljesen eltér a kinézete az alapfajhoz képest. Főleg a díszítőértéke miatt használják, de törpésítő alany is. Egy másik gyakori fajta a 'Rubidoux', melyet főleg alany felhasználás céljából termesztenek. Ismert még a 'Rich 16-6', ami a köldök narancsokkal kompatibilis.
Még több fajta található itt:
http://www.citrusvariety.ucr.edu/citrus/trifoliates.html
http://www.homecitrusgrowers.co.uk/poncirustrifoliata/poncirus.html

A 2012 telén vetettem több száz télálló citrom magot. Ebből szinte az összes kicsírázott. A több száz magonc közül találtam egyet, aminek a levele teljesen eltért a többi a közül. Mondhatnám azt is, hogy fűzlevelű. Egész évben nem fejlődött, kint volt télen is. Mikor kiszedtem a többi közül, akkor vettem észre, hogy a gyökere nem teljesen jó. A gyökérszálak rövidek, és a gyökerek végén csomók találhatóak. Valószínűleg ezért se fejlődött, mert a gyökere szerintem nem életképes. A növény magától, beavatkozás nélkül nem tudna megnőni.
A magonc levele:


A magonc gyökere:


A magoncot úgy lehet megmenteni, hogy a gyökerét pótolni kell. Az egyik lehetőség, hogy feloltom egy alanyra, de a magonc szára nem túl vastag, és ha esetleg nem sikerülne az oltás, akkor mint fajta elveszik. Ezért egy másik biztonságos módszert alkalmaztam. Ez az összenövesztés. Kell egy másik télálló citrom magonc, és egy kis parafilm. A két magoncot egymás mellé raktam úgy, hogy a gyökérnyak mindkettőnél egy szinten legyen. Mindkét magonc szárán egy 2cm-es vágási felületet csináltam. Ez annyiból áll, hogy óvatosan lehántoltam a kérget a fás szövetig. A két vágási felületet pontosan össze illesztettem és parafilmmel körbetekertem. A hegszövet termelés miatt a két szár össze nő. Körülbelül 3-4 hét múlva a sima magonc szárát le fogom vágni, hogy a gyökere most már a másikat segítse. A rossz gyökér részt is levághatnám, de a biztonság kedvéért rajta fogom hagyni. Ha nem vagyok biztos a forradásban akkor több időt hagyok rá.
Így végeredményben kap egy új gyökérzetet és lehetőséget kap arra, hogy megnőjön. 

Fölül a sima magonc, alul a megmentésre szánt magonc:

Parafilm:

Elültetve:
A jó forradás érdekében egy meleg, párás, folyamatos világítással ellátott akváriumüvegbe került.


A keresőben próbáltam ilyen levelűt keresni, de eddig még nem találkoztam ilyennel. Az is kérdéses, hogy ha valóban új egyedülálló változatot találtam, akkor milyen neve legyen, illetve hogyan lehetne hivatalosan feljegyeztetni. Arra nagyon kíváncsi vagyok, hogy valójában milyen habitusú növény lesz.


Írta: Petróczki Márton





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése